Mångfald och lärande med inriktning mot ämneslärare
5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE036
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Brantefors, Lotta, Kulturell fostran: en didaktisk studie av talet om kulturella relationer i texter om skola och utbildning, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2011Obligatorisk (s. 11–82 (71 s.))
- De los Reyes, Paulina; Mulinari, Diana, Intersektionalitet: kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap., 1. uppl., Malmö, Liber, 2005Obligatorisk (S. 14–61, 89–130 (88 s.))
- Edling, Silvia, Vilja andra väl är inte alltid smärtfritt. Om mångfald, respekt och motverkandet av förtryck i utbildningssammanhang., Lund: Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (Ca 190 s.)
- Brade, Lovise m.fl., I normens öga. Metoder för normbrytande undervisning., Stockholm: Friends, 2010Obligatorisk (Valda delar (100 s.))
- Lahdenperä, Pirjo, Interkulturell pedagogik i teori och praktik., Lund, Studentlitteratur, 2004 (Lund, tur)Obligatorisk (S. 11–28, 57–72 (32 s.))
- Kumashiro, Kevin K, Troubling education: queer activism and anti-oppressive education, New York, RoutledgeFalmer, 2002Obligatorisk (S. 1–71, 137–198 (131 s.))
- Stier, Jonas; Sandström Kjellin, Margareta, Interkulturellt samspel i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (S. 11–20, 21–49, 51–67, 119–139 (73 s.))
- Säfström, Carl-Anders, Skillnadens pedagogik: nya vägar inom den pedagogiska teorin, Lund, Studentlitteratur, 2005Obligatorisk (S. 9–91 (82 s.))
- Velasquez, Adriana, AD/HD i skolans praktik: En studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2012Obligatorisk (No 30. S. 191–261 (70 s.))
Totalt 837 s.
* Obligatorisk