Mångfald och lärande med inriktning mot ämneslärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE036
- Kod
- 4PE036
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
45 hp från Kompletterande lärarutbildning, inklusive 22,5 hp VFU.
Mål
Kursen ämnar fungera som en fördjupning av tidigare perspektiv på mångfald och lärande. Kursen tar sin utgångspunkt i det demokratiska uppdraget där frågor som rör social rättvisa och en respekt för mångfald lyfts fram som väsentliga att kritiskt granska och ta hänsyn till som lärare. Syftet med kursen är att erbjuda redskap som bidrar till att kunna analysera, värdera och tillämpa olika sätt att se och hantera mångfald och lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för mångfaldsfrågornas roll i det svenska utbildningssystemet, dess utformning och innehåll, ur ett historiskt och samtida perspektiv
- beskriva och problematisera begrepp som mångfald, kön, sexualitet, religion, etnicitet och intersektionalitet i relation till undervisning
- identifiera, analysera och diskutera hur olika perspektiv på mångfald påverkar lärares val av undervisningsstrategier, ämnesinnehåll och elevers kunskapsutveckling
- beskriva, analysera och diskutera olika slags situationer som lärare ställs inför utifrån teorier rörande mångfald och praktiska strategier för att hantera mångfald i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan
- tillämpa begrepp rörande mångfald i övningar och uppgifter som relaterar till skolnära situationer.
Innehåll
Kursen behandlar följande områden:
- Mångfaldsfrågor i svensk skola
- Centrala begrepp och teorier inom fältet mångfald och undervisning
- Normalisering, makt samt kulturell och religiös heterogenitet
- Didaktiska val i relation till mångfald i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
.
Examination
Examination sker muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012