Mångfald och lärande med inriktning mot ämneslärare

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE036

Kod
4PE036
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 5 juli 2019
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Kompletterande lärarutbildning, 90 hp.

Behörighetskrav

Ledarskap för ämneslärare 7,5 hp; Lärande och utveckling, ämneslärare 7,5 hp

Mål

Kursen ämnar fungera som en fördjupning av tidigare perspektiv på mångfald och lärande. Kursen tar sin utgångspunkt i det demokratiska uppdraget där frågor som rör social rättvisa och en respekt för mångfald lyfts fram som väsentliga att kritiskt granska och ta hänsyn till som lärare. Syftet med kursen är att erbjuda redskap som bidrar till att kunna analysera, värdera och tillämpa olika sätt att se och hantera mångfald och lärande.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för mångfaldsfrågornas roll i det svenska utbildningssystemet, dess utformning och innehåll, ur ett historiskt och samtida perspektiv
  • beskriva och problematisera begrepp som mångfald, kön, sexualitet, religion, etnicitet och intersektionalitet i relation till undervisning
  • identifiera, analysera och diskutera hur olika perspektiv på mångfald påverkar lärares val av undervisningsstrategier, ämnesinnehåll och elevers kunskapsutveckling
  • beskriva, analysera och diskutera olika slags situationer som lärare ställs inför utifrån teorier rörande mångfald och praktiska strategier för att hantera mångfald i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan
  • tillämpa begrepp rörande mångfald i övningar och uppgifter som relaterar till skolnära situationer.

Innehåll

Kursen behandlar följande områden:

  • Mångfaldsfrågor i svensk skola
  • Centrala begrepp och teorier inom fältet mångfald och undervisning
  • Normalisering, makt samt kulturell och religiös heterogenitet
  • Didaktiska val i relation till mångfald i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

.

Examination

Examination sker muntligt och skriftligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin