Mångfald och lärande med inriktning mot ämneslärare
5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE036
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer, Stockholm, Ordfront, 2004Obligatorisk
- Brantefors, Lotta, Between culture and cultural heritage: curriculum historical preconditions, Ingår i: Pedagogy, culture and society., 2015, s. 17
- Brömssen, Kerstin von, Tolkningar, förhandlingar och tystnader: elevers tal om religion i det mångkulturella och postkoloniala rummet, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, 2003 (valda delar ca. 100 s.)
- Edling, Silvia, Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt: - strävan att motverka kränkningar och förtryck i skolan, Studentlitteratur AB, 2012Obligatorisk (s. 11–19, 57–195 (146 s.))
- Kumashiro, Kevin K, Troubling education: queer activism and anti-oppressive education, New York, RoutledgeFalmer, 2002Obligatorisk (s. 1–75 (75 s.))
- Kästen-Ebeling, Gilda; Otterup, Tore, En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014 (Bouakaz, Laid &
Taha, Rehan, "Det är deras dröm - inte min!". Om en tonårings kamp i en mångkulturell miljö Elmeroth, Elisabeth, "Interkulturell pedagogik") - Bromseth, Janne; Darj, Frida, Normkritisk pedagogik: makt, lärande och strategier för förändring, Uppsala, Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010Obligatorisk (Enligt lärarens anvisningar)
- Skola i normer, Malmö, Gleerup, 2008Obligatorisk (s. 7–30, 97–130)
- Velasquez, Adriana, AD/HD i skolans praktik: En studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2012Obligatorisk (191–261 (70 s.))
Totalt ca. 700 s. Ytterligare ca. 300 s. annan litteratur tillkommer enligt lärarens instruktioner.
* Obligatorisk