Publikationer
Ämnesdidaktisk kurs i franska: från innehåll till konstruktiv länkning
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, s. 65-78, Uppsala universitet, 2024
Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2024
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
Ingår i Democracy & Education, 2024
2024
Att förena språk och litteratur i svenskkurser: Ämneslärarstudenters didaktiska val
Ingår i Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 137-154, 2024
Ingår i SMDI Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, s. 213-228, 2024
SKOLU 2023 - Den Skandinaviska konferensen för lärare och lärarutbildare i språk
Ingår i Lingua, s. 27-29, 2024
2024
Ingår i PLOS ONE, 2024
- DOI för Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
- Ladda ner fulltext (pdf) av Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
Ingår i European Journal of Higher Education, s. 1-21, 2023
- DOI för The supervisor and student in Bachelor thesis supervision: a broad repertoire of sometimes conflicting roles
- Ladda ner fulltext (pdf) av The supervisor and student in Bachelor thesis supervision: a broad repertoire of sometimes conflicting roles
Writing without a subject: A critical view on Swedish secondary education writing tests
2023
Swedish Research on Sexual Harrassment and Bullying in Academia: A Perspective
Ingår i The Delta Kappa Gamma Bulletin: International Journal for Professional Educators, s. 27-29, 2023
Ingår i European Social Science History Conference 2023, 2023
Ingår i Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 2023
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Ingår i ORBIS SCHOLAE, s. 1-26, 2023
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 51-69, 2023
Ingår i Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, s. 95-105, Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, 2023
Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet
Ingår i European Journal of Scandinavian Studies, s. 42-60, 2023
- DOI för Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet
- Ladda ner fulltext (pdf) av Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet
A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
Ingår i International Multilingual Research Journal, s. 270-288, 2023
- DOI för A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
- Ladda ner fulltext (pdf) av A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
Prerequisites for emergent literacy in Swedish preschools
Ingår i Early Child Development and Care, s. 1-17, 2023
Förordet, flerspråkigheten och eleven: Om hur andraspråkselever konstrueras i läromedelstext
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 85-110, 2023
2023
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 118-139, 2023
- DOI för Teacher cognition about oral skill development in the foreign language classroom: A literature review from Norway and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teacher cognition about oral skill development in the foreign language classroom: A literature review from Norway and Sweden
Skrivundervisning i utveckling
Ingår i Skrivundervisningens praktiker, s. 15-33, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet
Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-35, Gleerups Utbildning AB, 2023
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 187-210, Gleerups Utbildning AB, 2023
Literacypraktiker i skolans olika ämnen
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 9-35, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, 2023
Mellan didaktik och estetik: Om skönlitterärt läsfrämjande i ett litteraturdidaktiskt perspektiv
Ingår i Digiteket (Kulturrådet), 2023
Mother tongue education in four Nordic countries: problem, right or resource?
Ingår i Apples - Journal of Applied Language Studies, s. 52-72, 2023
- DOI för Mother tongue education in four Nordic countries: problem, right or resource?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mother tongue education in four Nordic countries: problem, right or resource?
Ingår i Center for Educational Policy Studies Journal (C·E·P·S Journal), 2023
- DOI för Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
“For explorers by explorers”: A discursive analysis of cruise tourism in Norway
Ingår i Skandinaviske Sprogstudier, s. 1-29, 2023
Textens funktion viktig när nybörjare lär sig skriva
Ingår i Svenskläraren, s. 19-21, 2023
Collaboration across scales in education for mother tongue teachers
2023
Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Ingår i Educare, s. 114-147, 2023
- DOI för Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan
Ingår i Climate Literacy in Education, 2023
- DOI för Sven Nordqvist’s Pettson and Findus Series and Children’s Education: Ecocritical Dialogues in Preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sven Nordqvist’s Pettson and Findus Series and Children’s Education: Ecocritical Dialogues in Preschool
Validitetsaspekter vid bedömning av eleversskriftliga kompetens i tyska: Relationen till en B1-nivå
Ingår i Språk i praktiken – i en föränderlig värld, s. 248-268, ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2023
Poesin bjuder in till läsning och samtal
Ingår i Dyslexi, s. 6-11, 2023
Kan poesi få plats i en barnfamiljs vardag?
Ingår i Poesins platser, s. 125-148, Daidalos, 2023
"Men poesi är något helt annat": En tredelad studie om poesi i förskoleklassen
Ingår i Poesins platser, Bokförlaget Daidalos, 2023
Displaying epistemic independence during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 214-237, 2023
Hvordan ser sprogfagene ud, og hvordan bliver man sproglærer i de skandinaviske lande?
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 1-15, 2023
- DOI för Hvordan ser sprogfagene ud, og hvordan bliver man sproglærer i de skandinaviske lande?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Hvordan ser sprogfagene ud, og hvordan bliver man sproglærer i de skandinaviske lande?
Peter Lang Publishing Group, 2023
Ingår i Strenae, s. 1-12, 2023
- DOI för Le merveilleux voyage de l’album sériel entre la France et la Scandinavie: [The Wonderful Adventures of Picture Book Series between France and Scandinavia]
- Ladda ner fulltext (pdf) av Le merveilleux voyage de l’album sériel entre la France et la Scandinavie: [The Wonderful Adventures of Picture Book Series between France and Scandinavia]
Ingår i Journal of Literary Education, s. 112-139, 2023
- DOI för “The students expect to read non-fiction, so that’s what they’re set on”: Tensions between students’ and teachers’ views on reading, including educational perspectives
- Ladda ner fulltext (pdf) av “The students expect to read non-fiction, so that’s what they’re set on”: Tensions between students’ and teachers’ views on reading, including educational perspectives
Sven Nordqvist’s Pettson series and Children’s Education: Ecocritical Dialogues in Kindergarten
2023
Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
2022
Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
2022
Principer för uppsatshandledning och handledningspraxis med parskrivande studenter
2022
Röst som ett drag i faktatexter: Exempel från nationellt prov
Ingår i Språk i skola, på fritid och i arbetsliv, s. 15-30, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022
- DOI för Röst som ett drag i faktatexter: Exempel från nationellt prov
- Ladda ner fulltext (pdf) av Röst som ett drag i faktatexter: Exempel från nationellt prov
Linguistically based scales for assessment of young students’ writing
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 227-265, 2022
Ingår i Langues & Cultures, s. 105-107, 2022
2022
Att lära genom att skriva: effekter på elevers ämneskunskaper i NO, SO och matematik
2022
Ingår i STRIDON, s. 79-95, 2022
- DOI för Contemporary translated children’s literature in Sweden with a focus on literature from French-speaking regions
- Ladda ner fulltext (pdf) av Contemporary translated children’s literature in Sweden with a focus on literature from French-speaking regions
Lärares samarbete i textsamtal: Möjligheter till fördjupad förståelse av elevers skrivkompetens
Ingår i Samtale, samskrive, samhandle, s. 141-161, Universitetsforlaget, 2022
GERS i korta drag: En lärarguide för Gemensam europeisk referensram för språk
2022
Rammeverket i korte trekk: En veiledningfor språklärere
2022
Semantiska vågor i diskursiva elevtexter: En analysmodell
Ingår i Språk i skola, på fritid och i arbetsliv, s. 31-54, ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2022
Ingår i Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, s. 95-114, 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 279-296, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022
Att förena språk och litteratur i svenskkurser: Ämneslärarstudenters didaktiska val
2022
Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Ingår i Classroom Discourse, s. 241-263, 2022
- DOI för Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Pivåyttranden och pivoider i svenskan
Ingår i Språk och stil, s. 5-38, 2022
- DOI för Pivåyttranden och pivoider i svenskan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Pivåyttranden och pivoider i svenskan
Lärares val av litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll
Ingår i Acta Didactica Norden, 2022
Ingår i Acta Didactica Norden, 2022
- DOI för Litteraturdidaktik på empirisk grund: Didaktisk diskussion med utgångspunkt i 413 mellanstadie-elevers läsarreaktioner på Katarina Taikons roman Katitzi
- Ladda ner fulltext (pdf) av Litteraturdidaktik på empirisk grund: Didaktisk diskussion med utgångspunkt i 413 mellanstadie-elevers läsarreaktioner på Katarina Taikons roman Katitzi
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 44-64, 2022
- DOI för Intervention combining cooperative learning and instruction in reading comprehension strategies in heterogeneous classrooms
- Ladda ner fulltext (pdf) av Intervention combining cooperative learning and instruction in reading comprehension strategies in heterogeneous classrooms
Kritisk literacy på fagenes premisser: med eksempler fra morsmålsfag, naturfag og samfunnsfag
Ingår i Acta Didactica Norden, 2022
- DOI för Kritisk literacy på fagenes premisser: med eksempler fra morsmålsfag, naturfag og samfunnsfag
- Ladda ner fulltext (pdf) av Kritisk literacy på fagenes premisser: med eksempler fra morsmålsfag, naturfag og samfunnsfag
Meänkieli i Stockholm: Om meänkieli, dess historia och användning
Stockholmia förlag, 2022
Traduire ces ados qui jurent: le cas du roman suédois Mère forte à agitée (2015) de Jenny Jägerfeld.
Ingår i Synergies Pays Scandinaves, s. 25-37, 2022
Ingår i Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld, s. 155-174, SMDI, 2022
Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts
Ingår i Writing & Pedagogy, s. 181-206, 2022
Selma Lagerlöf: Nowoczesna Szwedka
Osnova, 2022
Ingår i Linguistic Minorities in Europe Online, 2022
The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 119-133, 2022
- DOI för The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
- Ladda ner fulltext (pdf) av The Decrease of School Related Reading in Swedish Compulsory School - Trends Between 2007 and 2017
Ingår i Moderna Språk, 2022
Ingår i Journal of Mathematical Behavior, 2022
- DOI för Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
- Ladda ner fulltext (pdf) av Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
2022
Observando la destreza oral en el aula de ELE
Ingår i XXI Congresso de Romanistas Escandinavos, s. 20-21, 2022
Ingår i Supplemental Instruction, s. 101-118, Waxmann Verlag, 2021
Heteroglossia in mother tongue instruction in Sweden and the development of plurilingual literacies
Ingår i Pragmatics and Society, s. 106-131, 2021
Litteraturundervisning i mätbarhetens tidevarv
Ingår i Didaktisk dialog i högre utbildning, Studentlitteratur, 2021
Bildning och litterär identitet: Didaktiska reflektioner om poesins potential
Ingår i Bildning, s. 186, Svensklärarföreningen/Natur och Kultur, 2021
Translated children’s literature in Sweden today with focus on French-speaking literature.
2021
Ingår i Littératures et cultures d'enfance et de jeunesse, s. 147-166, Université Mohammed V, 2021
Literacypraktiker och ämnesspråk
Ingår i Ämneslärarens arbete., s. 295-319, Natur och kultur, 2021
Ingår i Figures de justiciers et de justicières., s. 23-34, Artois Presses Université, 2021
Äldre studenter i nätbaserad språkundervisning: En studie av lärares förhållningssätt
2021
2021
Effects of a Science and Technology Teacher Support Programme on Scholastic Achievements in Grade 6
2021
Lågstadielärares beskrivning av sin skrivundervisning
2021
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 185-207, Natur och kultur, 2021
"Det ska vara begripligt" – om lärares bedömning av godkänd språknivå i tyska
Ingår i Forskarskolan FRAM, s. 177-200, Stockholm University Press, 2021
Ingår i Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden, s. 244-266, Universitetsforlaget, 2021
Ingår i Multiethnica, s. 7-10, 2021
Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
2021
2021
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 271-296, 2021
Continuing Education for Language Teachers in Sweden
Ingår i The Delta Kappa Gamma Bulletin: International Journal for Professional Educators, s. 71-73, 2021