Only authenticated users can join

Om vad det innebär att använda funktionen "Only authenticated users can join" (endast autentiserade användare kan ansluta).

Du kan välja att använda eller välja att inte använda "Only authenticated users can join" (endast autentiserade användare kan ansluta).

val vid "Only authenticated user can join".

Om du väljer att använda "Signed in to Zoom" kan alla användare i världen med ett Zoom-konto och som är inloggade på Zoom-tjänsten delta i ditt möte. Det kommer att hindra anonym gäst från att gå med. Anonymitet föder dåligt beteende.

Om du ställer in "Only UU Zoom users signed in to Zoom" måste användaren ha ett Zoom-konto inom UU Zoom-domänen och loggat in på det kontot när hen ansluter. Alla e-postadresser inom UU slutar med uu.se; Exempel: @uadm.uu.se, @kemi.uu.se, @uu.se, @student.uu.se
Detta förhindrar anonyma gäster och alla inloggade Zoom-användare som inte har ett Zoom-konto inom UU Zoom. Har ni till exempel en gästföreläsare eller andra deltagare som inte tillhör Uppsala Universitet så kan de inte ansluta till mötet.

Om du ställer in "Swedish University Zoom Users" måste användaren ha ett Zoom-konto tillhörande något svenskt universitet eller högskola och loggat in på det kontot när hen ansluter.
Detta förhindrar anonyma gäster och alla inloggade Zoom-användare som inte har ett Zoom-konto inom svenskt universitet/högskola.

Alla studenter vid UU uppmanas att skaffa ett UU Zoom-konto på samma sätt som anställda uppmanas att göra. Studenter får ett licensierat Zoom-konto med samma förutsättningar som de anställda får. Studenter aktiverar sitt UU Zoom-konto på exakt samma sätt som anställd gör.

Anställd får ett UU-zoomkonto med sin UU-epostadress.
Studenter får ett UU Zoom-konto med sin UU-student-epostadress.

De studenter som väljer att inte skaffa ett UU Zoom-konto kommer inte att kunna delta i Zoom-möten/föreläsningar som har högre säkerhet. De kommer inte heller att kunna tilldelas till breakout rooms i förväg. Orsaken är att de kommer att gå med i mötet som anonyma eller med ett för oss okänt konto. Resultatet är att när du startar breakout-rum, kommer vissa studenter och andra gäster att inte tilldelats ett breakout-rum. De kan dock tilldelas ett rum innan breakout room öppnas.

Alla studenter med ett UU-zoomkonto listas när du fördelar breakout-rum på UU Zoom-webben. Du kanske måste ange mer än förnamnet för att hitta rätt student. Om avsedd student inte hittas har studenten inget UU-zoomkonto.
För mer effektiv pre assign för breakout rooms, om du vill tilldela flera gånger, använd funktionen att importera rum och deltagare från en CSV-fil. Instruktioner finns på vår Zoomwebb på MP och det finns ännu bättre instruktioner på Zooms officiella supportwebbplats (zoom.us/support).