Att leda ett Zoom-möte

Tips för dig som ska hålla ett zoom-möte.

Du som är värd (host) för ett Zoom-möte bestämmer vad deltagare får göra. Du kan styra deras mikrofoner, om de ska vara av eller på. Du bestämmer om mötet ska spelas in eller ej och du hanterar Breakout Rooms mm.

Deltagarna själva bestämmer hur deras vy ska vara. Det kan du som värd inte påverka. Du kan ge deltagare rollen som vice värd (co-host) som kan bistå dig med att bevaka deltagarnas agerande och ge befogenheter som t ex att spela in mötet. Du ger rollen genom att öppna Manage Participants och klickar på More på deltagaren och sist Make Co-Host.

Ett tips är att alltid ha fönstren Manage participant och Chat öppet så har du bra koll på om någon skriver i chatten eller ”håller upp handen”.

det du hittar under "More".

Som värd för mötet kan du här styra stoppa/starta en deltagares mikrofon och videokamera. Under knappen More kan du göra en deltagare till vice värd, skicka deltagare till väntrummet, ta bort dem från mötet mm.

Om du vill använda Breakout Room är det bra att känna till att det endast är deltagare som använder Zoom-klienten som kan skickas till dessa rum. De som ansluter med webbläsare kan inte flyttas över till ett Breakout Room.

Det kan vara bra att du ser igenom inställningsmöjligheter för ett möte på din Zoom-webb. Du kan välja funktioner för dina möten under Personal -> Settings. Dessa inställningar gäller för alla möten som du skapar.

Om du spelar in mötet eller föreläsningen kommer inspelningen att sparas på din dator. Det tar en stund för Zoom-klienten att konvertera det inspelade till ett användbart format. När den är klar kan du dela videon med andra.

Allmänt om Zoom-möten

Du rekommenderas att aldrig använda Personal Meeting ID för möten du skapar.
Personal Meeting ID är ditt personliga mötesrum och använd det endast för direktmöten som du skapar i stunden utan schemaläggning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin