Frågor och svar om gruppkataloger

Här hittar du vanliga frågor och svar om gruppkataloger.

Vad innebär gruppkataloger och vad kostar tjänsten?

Institutioner, enheter, avdelningar eller grupper som behöver dela på filer och mappar över en längre period kan beställa utökat lagring inom samma lösning som hemkatalogen via tilläggstjänsten Datalagring. Tjänsten ger tillgång till en eller fler nätverksdiskar där såväl delad data som utökad personlig lagring kan sparas.

Gruppkataloger är en tilläggstjänst som innebär att tillgång till en eller flera nätverksdiskar där personlig eller gruppdata kan lagras. Data säkras genom att informationen sprids på flera diskar, flera servrar samt i en eller flera skyddade serverhallar (beroende av vilken nivå av tjänsten som beställs).

Alla heltidsanställda universitetsmedarbetare har möjlighet att beställa gruppkataloger efter godkännande av prefekt (eller motsvarande chef). Kontakta din närmaste chef för att diskutera ditt behov, gruppnivå och namnstandard samt godkännande innan du lägger en beställning.

Gruppkataloger finns i flera nivåer och det är din prefekt (eller motsvarande chef) som avgör vilken nivå som är aktuellt för ditt behov.

Läs mer och se aktuella priser här.

Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) arbetar för närvarande med att migrera in användare från tidigare lagringslösningar till en gemensam lösning för centrala gruppkataloger. Om din arbetsplats inte ännu migrerat in i den nya lösningen kan du kontakta ditt verksamhetsnära IT-stöd och få reda på hur arbetet hanteras på ditt campus.

Eftersom dina filer lagras centralt kan du nå dem var än du befinner dig via en nätverkskopplad gruppkatalog på din dator. Nätverksmapp kräver dock att du är uppkopplad på universitetets nät via fast uppkoppling eller wifi på eduRoam, alternativt via VPN-uppkoppling.

När enheten du vill använda inte är ansluten till internet via universitetets nätverk behöver du ansluta via universitetets VPN-tjänst för att komma åt din gruppkatalog.

Windows-användare kan återställa filer eller mappar via utforskaren. MacOS-användare behöver kontakta IT-support för att få hjälp att återställa förlorat material.

För att beställa mer lagringsutrymme behöver du få ett godkännande från din prefekt (eller motsvarande chef) då det är din institution (eller motsvarande) som betalar för lagringen.