Frågor och svar om hemkatalogen

Här hittar du vanliga frågor och svar om hemkatalogen.

Varför ska jag lagra mina filer i hemkatalogen?

Hem- och gruppkataloger på UITs lösning "Argos" ger alla fast anställda medarbetare på universitetet tillgång till lagring med en hög säkerhetsnivå, moderna filhanteringsverktyg och en centraliserad backuplösning. Det är en universitetsdriven, trygg och stabil lösning för att lagra och dela filer mellan medarbetare som även erbjuder flexibla möjligheter till samverkan både inom och utanför universitetet.

Hur kommer jag igång med min hemkatalog?

Avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) arbetar för närvarande med att migrera in användare från tidigare lagringslösningar till en gemensam lösning för centralt hanterade hemkataloger.

Kontrollera att du kan logga in på webbportalen myfiles.uu.se. När du gjort detta är du redo att börja använda din hemkatalog enligt instruktionerna nedan.

Eftersom dina filer lagras centralt kan du nå dem var än du befinner dig: via myfiles.uu.se, via Filr för dator eller mobil, eller via en nätverkskopplad hemkatalog på din dator (nätverksmapp kräver dock att du är uppkopplad på universitetets nät via fast uppkoppling eller wifi på eduroam, alternativt via VPN-uppkoppling).

När enheten du vill använda inte är ansluten till internet via universitetets nätverk eller VPN-tjänst kan du fortfarande komma åt din hemkatalog via Filr eller myfiles.uu.se.

För att arbeta med filer när din enhet inte är uppkopplad behöver du se till att de filer du ska arbeta med finns tillgängliga i din enhet. Du kan ladda du hem de aktuella filerna från myfiles.uu.se innan du kopplar ner enheten, alternativt synkronisera dina filer till din dator via Filr. Observera att det inte går att arbeta med filer via en nätverkskopplad hemkatalog utan uppkoppling mot universitetets nätverk.

Du kan säkerställa att dina filer synkroniseras mellan dina olika enheter på två sätt: genom att installera Filr på båda datorerna. eller genom att ansluta din hemkatalog till båda dina datorer.

Använd din webbläsare och gå till myfiles.uu.se och logga in med universitets-ID (AKKA-ID) och lösenord "A". Du kan visa dina filer direkt i webbläsaren eller ladda ner dem, visa och/eller redigera dem på din dator och, om det behövs, ladda upp dem till myfiles.uu.se igen.

Windows-användare kan återställa filer eller mappar via utforskaren. MacOS-användare behöver kontakta IT-support för att få hjälp att återställa förlorat material.

Vid stora förändringar i strukturen i din hemkatalog eller gruppkatalog – till exempel om du vill flytta en stor mängd data eller många filer och mappar – så bör du göra det med hjälp av en nätverkskopplad hemkatalog och inte via Filr eller myfiles.uu.se.

För att beställa mer lagringsutrymme än de 100 GB som ingår i hemkatalogen behöver du få ett godkännande från din prefekt (eller motsvarande chef) då det är din institution (eller motsvarande) som betalar för lagringen. Maxutrymme i hemkatalogen är 512 GB. Har du ytterligare behov rekommenderas en så kallad delad lagringsyta.