Leif Anderssons forskargrupp

Funktionell genomik hos tamdjur

Vårt forskningsprogram syftar till att öka kunskapen om sambandet mellan genetisk och fenotypisk variation. Vi genomför komparativ genomik ofta baserat på sekvensbestämning av hela arvsmassan från olika husdjur så väl som olika vilda arter. Forskningen har resulterat i en lång rad upptäckter av mutationer som förklarar fenotypisk variation hos husdjur bland annat vad det gäller variation i gångarter hos hästar, kammens morfologi hos höns, muskelutveckling hos grisar samt husdjurens evolution i allmänhet. För närvarande ligger huvudfokus på naturliga populationer och vi har gjort banbrytande upptäckter angående till exempel evolutionen av Darwinfinkarna och deras näbbar samt ekologisk anpassning hos sill och strömming. Vår forskning på sill har visat på en häpnadsväckande grad av genetisk anpassning till artens miljö vad det gäller variation i salthalt, temperatur och lektid. Detta illustreras av den bifogade figuren som visar att en förändring i en enda aminosyra (sill har fenylalanin medan strömmingen har tyrosin i position 261) i rodopsin, en av ögats ljusreceptorer. Denna genetiska variation är viktig för strömmingens anpassning till Östersjöns ljusmiljö där ljuset är mer rödskiftat än i den mer blåa Atlanten.