Samverkan och samarbeten

Samverkan

Etisk kompetens är starkt efterfrågad i samhället och inom staten. Etikerna vid Teologiska fakulteten är aktiva inom flera samverkansprojekt liksom i samhällsdebatten.

Doktor i tillämpad etik Johanna Romare samordnar ett regeringsprojekt som syftar till att forskare vid Uppsala universitet utformar och genomför utbildningar i mänskliga rättigheter för statsanställda och verksamma inom kommuner och regioner. Flera forskare i etik medverkar i detta projekt (www.mr-forum.se).

Vi erbjuder även utbildningar för olika aktörer inom civilsamhället, särskilt i frågor om de mänskliga rättigheterna. Varje år medverkar vi vid flera programpunkter på MR-dagarna (www.mrdagarna.nu).

Uppsala etiker medverkar aktivt i samhällsdebatten.

Samarbete

Etikerna i Uppsala samarbetar med forskare inom andra discipliner vid fakulteten och inom Uppsala universitet. Olika projekt har vidare partner vid andra nordiska lärosäten, i Europa och i världen.

Två internationella kontexter är av större vikt. Den ena är Societas Ethica – europeiskt sällskap för forskning inom teologisk, filosofisk och tillämpad etik (www.societasethica.info). Professor Elena Namli är president för Societas Ethica under mandatperiod 2021-2024. Sällskapet ordnar årliga konferenser för europeiska etiker. År 2022 hålls en konferens om Vulnerability and Integrity i Zurich. År 2023 om Ethics of Reconciliation – European
Perspectives
i Sarajevo och år 2024 om Critical perspectives on Human Rights i Uppsala. Sällskapet ger ut tidskriften De Ethica.

Den andra internationella kontexten är Society for Christian Ethics (www.scethics.org). Uppsala etiker är även aktiva i The Society of Jewish Ethics (www.societyofjewishethics.org).