Förbättring av FRAP-dataanalys (Slutfört projekt)

Förbättring av FRAP-dataanalys

Att fritt och med öppen källkod tillgängliggöra ett verktyg för analys av FRAP-experiment genom moderna tekniker.

Forskare: Jonas Gernandt, PhD
Ansvarig forskare: Professor Per Hansson, Institutionen för läkemedelskemi, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Fluorescens efter ljusblekning (FRAP) är en vedertagen metod för att mäta självdiffusion i en komplex omgivning. Teknikens popularitet till trots finns ingen effektiv, användarvänlig mjukvara som drar nytta av den senaste utvecklingen inom FRAP-dataanalys allmänt tillgänglig.

Syfte. Projektet ämnar göra de senaste och mest kraftfulla metoderna för FRAP-dataanalys tillgängliga för forskare för liten eller ingen kostnad i arbetsbörda.

Resultat. Vid projektets fullbordan skall ett verktyg för analys av FRAP-experiment genom moderna tekniker göras tillgängligt för allmänheten, fritt och med öppen källkod.

Medarbetare: Per Hansson