Nya in vitro-modeller för subkutan administrering av läkemedel (Slutfört projekt)

Agnes Rodler

Utveckling av in vitro-modell för förutsägelse av in vivo-beteende för subkutana injektioner.

Forskare: Agnes Rodler, postdoc
Ansvarig forskare: Professor Per Hansson, institutionen för läkemedelskemi, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Subkutan administrering ersätter alltmer oral och intravenös administrering vid läkemedelstillförsel. I motsats till de två sistnämnda metoderna för tillförsel saknas en standardiserad in vitro-modell för säkra förutsägelser av in vivo-upptagning och biotillgänglighet hos läkemedel som administreras subkutant.

Agnes Rodler forskning

Syfte. Genom att utveckla en fysiologiskt relevant modell av den extracellulära matrisen har vi ökat den mekanistiska kunskapen om subkutan injektion. Vårt mål är att underlätta innovationer och utveckling av formuleringar med hög biotillgänglighet hos aktiva farmaceutiska ingredienser och begränsad variation mellan patienter.

Denna modell syftar till att identifiera biofysiska faktorer som påverkar molekylär transport genom det interstitiella utrymmet samt att definiera i vilken utsträckning läkemedels-extracellulära matrixinteraktioner är relaterade till storlek eller last.

Resultat. En in vitro-modell som kan förutsäga in vivo-beteende för subkutana injektioner.

Projektledare: Per Hansson