Fysikemiska aspekter av subkutan administrering av läkemedel (Slutfört projekt)

Forskning kring Fysikemiska aspekter av subkutan administrering av läkemedel

Att ge grund för utveckling av nya in vitro-metoder för modellering av beteende hos subkutant administrerade farmaceutiska produkter

Forskare: Marcus Wanselius, doktorand
Ansvarig forskare: Professor Per Hansson, institutionen för läkemedelskemi, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Subkutan administrering av läkemedelsformuleringar är ett attraktivt alternativ för den växande mängden aktiva farmaceutiska ingredienser med låg oral biotillgänglighet. Det är därför viktigt att undersöka och förstå interaktioner mellan olika läkemedelsformuleringar och den subkutana fettvävnaden (hypodermis).

Marcus Wanselius forskning

Syfte. Projektets syfte är att ge en mekanistisk förståelse för hur aktiva farmaceutiska ingredienser (i synnerhet biologiska ämnen) och hjälpämnen i läkemedelsformuleringar interagerar med komponenter i den extracellulära matrisen i hypodermis. Ett ytterligare syfte är att utveckla nya formuleringsprinciper som kan resultera i kontrollerad frisättning och biotillgänglighet för aktiva farmaceutiska ingredienser.

Resultat. Studien kommer att ge en grund för utveckling av nya in vitro-metoder för modellering av beteendet hos subkutant administrerade farmaceutiska produkter.

Projektledare: Per Hansson