Nya in vitro modeller för subkutan administrering av läkemedel: transportegenskaper

Julia Parlow i laboratoriet

Att skapa en in vitro-metod för förutsägelse av absorptionshastigheten av läkemedel hos människor efter subkutan administrering

Forskare: Julia Parlow, doktorand
Ansvarig forskare: Professor Per Hansson, institutionen för läkemedelskemi, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Injektion i vävnad under huden är ett lämpligt sätt att administrera många tillgängliga biomolekylära läkemedel. Detta är resultatet av nya framsteg inom biotekniken. Utveckling av läkemedelsformuleringar för denna administreringsmetod utmanas dock av svårigheten att förutsäga det som sker med läkemedelsformuleringen efter injektion. Detta på grund av komplexiteten i den subkutana miljön, den stora variationen mellan patienter och biomolekylära läkemedelsegenskaper.

Julia Parlows forskning

Syfte. Studiens syfte är att utveckla metoder för att studera transporten av läkemedelsmolekyler i biorelevanta syntetiska modeller av mänsklig subkutan miljö i en extracellulär matris, samt att använda metoderna för att definiera de nyckelfaktorer som styr transporten med avseende på interaktion med beståndsdelarna i matrisen och den interstitiella vätskan.

Resultat. En in vitro-metod som kan användas för förutsägelse av absorptionshastigheten av läkemedel hos människor efter subkutan administrering.

Projektledare: Julia Parlow, Per Hansson