Studie av samband mellan in vitro egenskaper hos olika subkutant administrerade peptider och deras biotillgänglighet och upptagning in vivo

David Juriga

Att öka vår förståelse för korrelation mellan peptiders fysikalisk-kemiska egenskaper och deras beteende i subkutan vävnad, samt ett in vitro-modellsystem för att förutsäga vad som sker med terapeutiska peptider efter injektion.

Forskare: Dávid Juriga, forskare
Ansvarig forskare: Professor Per Hansson, institutionen för läkemedelskemi, Uppsala universitet

Vetenskapligt och industriellt sammanhang. Subkutan injektion av terapeutiska peptider och proteiner är en av de viktigaste administreringsvägarna och dess relevans ökar snabbt. Dock är den delmängd som når cirkulation ganska låg medan det immunologiska svaret kan vara signifikant. Att förstå vad som sker med de injicerade peptiderna är fortfarande en stor utmaning eftersom korrelation mellan djurförsök och resultaten av prekliniska studier är otillräcklig. Dessutom har inga lämpliga in vitro-metoder utvecklats för subkutan tillförsel jämförbara med dem som etablerats för till exempel oral administrering.

Syfte. Projektets syfte är att fastställa sambandet mellan in vitro och in vivo experiment genom användning av subkutant administrerade peptider som visar lovande resultat i cancerbehandling. Genom att förstå nyckelparametrarna är också utveckling av in vitro-modellsystemet för att efterlikna fettvävnadens komplexitet i fokus för projektet.

Resultat. Ökad förståelse för korrelationen mellan peptidernas fysikalisk-kemiska egenskaper och deras beteende i subkutan vävnad, samt ett in vitro-modellsystem för att förutsäga vad som sker med terapeutiska peptider efter injektion.

Medarbetare: David Juriga, Per Hansson