Undervisning och lärande om den inbäddade ekonomin

Title: The Embedded Economy Credit: Kate Raworth and Marcia Mihotich. CC-BY-SA 4.0 Citation: Raworth, K. (2017), Doughnut Economics: seven ways to think like a 21st century economist. London: Penguin Random House.

Hur kan undervisning i samhällsekonomi ge elever bättre förutsättningar att greppa dynamiska samband mellan olika dimensioner av hållbarhet?

• Period: 2024-01-01 – 2027-12-31
  • Budget: 5 882 402 kr
  • Finansiär: Vetenskapsrådet

Beskrivning

Ända sedan kölvattnet av finanskrisen 2008 och globala utmaningar såsom exempelvis klimatförändringar har det argumenterats för att utbildning i ekonomi behöver reformeras. Bland annat har man pekat på behovet av nya ekonomiska modeller som "bäddar in" ekonomin i samhället och inom planetens gränser.

Tidigare forskning visar även att olika dimensioner av hållbarhet – en ekologisk, en social och en ekonomisk – ofta tas upp i olika ämnen av olika lärare och att mycket av det utmanande arbetet med att ”sätta ihop delarna” lämnas till eleverna. Vidare visar tidigare forskning att samhällsekonomiundervisning generellt är mycket sparsamt beforskat (exempelvis i jämförelse med demokrati och medborgarskap) och att detta särskilt gäller forskning om undervisning och lärande när olika ekonomiska modeller används i undervisningen.

Tidigare forskning inom miljö- och hållbarhetsundervisning har även efterlyst ett behov av forskning om de modeller som används för att rama in hållbarhet som bestående av tre överlappande dimensioner av hållbarhet (såsom den Inbäddade ekonomiska modellen gör). Avslutningsvis så har tidigare forskning inom miljö- och hållbarhetsundervisning visat att det verkar finnas en tendens att ett harmoni-perspektiv dominerar när relationer mellan olika hållbarhetsdimensioner tar form i klassrumspraktiken. Detta motiverar forskning som förbereder studenter för att även hantera perspektiv som karaktäriseras av disharmoni eller konflikt, eftersom hållbarhetsproblem bär på en inneboende komplexitet och ofta karaktäriseras av värdekonflikter.

Det är därför angeläget med kunskap om elevers lärande av komplexa och dynamiska relationer mellan olika dimensioner av hållbarhet och hur undervisning kan bidra till detta. Med denna bakgrund undersöks vi i detta projekt vilken roll en s.k. ”inbäddad” ekonomisk modell kan ha för att utveckla undervisning i samhällsekonomi på ett sätt som ger elever förutsättningar att greppa komplexa och dynamiska samband mellan olika dimensioner av hållbarhet.

Projektet löper över fyra år och kommer att inkludera fallstudier med lärare i Belgien och Sverige som tillsammans med forskarna testar, utvärderar och utvecklar undervisningen. En lektionsserie utvecklad av Doughnut Economics Action Lab kommer att användas som utgångspunkt. Dokumentation av dessa lektioner där elever och lärare använder modellen för att diskutera utmaningar kopplade till hållbar utveckling ger forskarna underlag för att kunna analysera undervisningen och elevers lärande. Mer specifikt kommer denna analys att generera kunskap om vad och hur elever lär sig, samt vilka lärarhandlingar som har en positiv effekt för elevers lärande.

Resultaten från projektet kommer att spridas till andra forskare genom publicering i vetenskapliga tidskrifter inom ekonomididaktik, samhällskunskapsdidaktik och utbildning för hållbar utveckling. Resultatet i form av undervisningsförslag och berättelser om lärarnas erfarenheter kommer även att publiceras och spridas för användning av lärare.

Carolina Escobar Tello, utbildningsansvarig vid Doughnut Economics Action Lab (DEAL)

Projektledare: Pernilla Andersson
Medarbetare: Lina Isacs, Johan Öhman, Leif Östman, Lise Janssens, Tom Kuppens