Kraft att gå vidare: En intervention för att stärka kvinnor utsatta för våld i nära relationer

Inom såväl forskning som praktik saknas utveckling av effektiva interventioner som hjälper kvinnor utsatta för våld i nära relationer (VNR) att bryta sig loss från våldets påverkan. Projektet utvärderar i samarbete med 15 svenska kvinnojourer en intervention med praktiska övningar avsedda att stärka specificerade psykiska och kroppsliga förmågor för att hjälpa utsatta att gå vidare från och utvecklas positivt efter en våldspräglad relation.

Frågeställningar:

1. Hur kan interventionen integreras i och bidra till kvinnojourernas ordinarie verksamhet?
  2. Vilka effekter har interventionen på målgruppen, med avseende på målet att hjälpa utsatta kvinnor att bryta sig ur våldets påverkan?

I två kontrollerade studier leder tränade kvinnofridsrådgivare interventioner med 72 kvinnor. F1 besvaras genom tolkande analys av data från gruppintervjuer med kvinnofridsrådgivarna. F2 besvaras med tolkande analys av upprepade intervjuer med deltagande kvinnor samt statistisk analys av upprepade enkäter avseende livskvalitet, psykisk hälsa, självmedkänsla och värdeorienterad livsföring. De kvalitativa metoderna ger information om rådgivarnas och kvinnornas upplevelser av interventionen och grund för dess vidare utveckling. De kvantitativa metoderna ger generaliserbara slutsatser som kunskapsunderlag för samhällsaktörer och myndigheter. Samarbetet med kvinnojourerna möjliggör god anpassning till deras verksamhetsförutsättningar.

Studie 1 (våren 2023) utförs vid Uppsala kvinnojour.
Studie 2 (2023-2024) utökar till 14 kvinnojourer. 2025 sprids interventionen bland svenska kvinnojourer. Resultaten sprids i vetenskapliga artiklar, konferenser, mm.

Projektstart

Finansiär

Forte

Forskare