Transformering i planeringens gränssnitt (TRANSPLACE): Accelererandet av hållbarhetsomställning i
skärningspunkten mellan urban utveckling och transportplanering genom reflexivt kapacitetsbyggande

Forskarskolan TRANSPLACE utvecklar och genomdriver ambitiösa och djärva initiativ för hållbarhetsomställning tillsammans med nyckelaktörer i skärningspunkten mellan urban utveckling och transportplanering. Genom projekten i TRANSPLACE genereras den omställningskraft som behövs för att gränssnittet mellan urban utveckling och transportplanering ska omvandlas till en hävstång för en bredare samhällelig hållbarhetsomställning.

Både inom svensk politik och internationell forskning har ett välfungerande gränssnitt mellan urban utveckling och transportplanering framhållits som en avgörande faktor för att kunna uppnå existerande miljö- och klimatmål. Samtidigt har tidigare forskning visat att det i sin nuvarande form är ett omtvistat område som kännetecknas av institutionell fragmentering, motstridiga professionella normer och kunskapsperspektiv, målkonflikter, inlåsningar och handlingsblockerande maktdynamiker, vilket sammantaget hindrar effektivt agerande kring
klimatmål och andra hållbarhetsmål.

Gränssnittet mellan urban utveckling och transportplanering är med andra ord konfliktfyllt – men på grund av den stora komplexiteten i relationerna mellan aktörer med olika uppdrag, ansvar och mandat är de exakta konfliktlinjerna ibland svåra att förutse på förhand. Det går därför att förutsäga att ambitiösa och djärva omställningsinitiativ, som de som kommer att drivas fram inom ramen för TRANSPLACE, kommer att stöta på friktion och motstånd, men det är
samtidigt svårt att förutsäga exakt vilken form detta motstånd kommer att ta, och i vilka situationer det kommer att uppstå. TRANSPLACE kommer därför att mobilisera spjutspetskompetens inom praktiknära och handlingsorienterad forskning för att utveckla en reflexiv kapacitet hos de deltagande aktörerna.

Tidigare forskning visar att förmågan att reflektera i handling, och metoder för att skapa möjlighet till gemensam reflektion, är av stor vikt för att stärka det praktiska omdöme som kommer att vara avgörande för att bemöta hinder när de uppstår längs med vägen i hållbarhetsomställningsarbetet.

Forskarskolan består utav fyra forskningsorganisationer – Kungliga Tekniska Högskolan, VTI, Södertörns Högskola och Uppsala Universitet – samt fem praktikorganisationer: Trafikverket, Region Stockholm, Botkyrka kommun, Huddinge kommun och Knivsta kommun. De akademiska partnerna representerar olika akademiska fakulteter och har kompletterande kunskapsprofiler och inriktningar. Dessutom är alla forskningsmiljöerna tvärvetenskapliga i sig själva, med rik erfarenhet av tvärvetenskapliga projekt och samskapande av kunskap
tillsammans med praktiker. Praktikpartnerna har alla sammanlänkade och överlappande roller och mandat i gränssnittet mellan urban utveckling och transportplanering, och representerar lokala såväl som regionala och nationella myndigheter med ansvar för sammanlänkade aspekter av urban utveckling och transportplanering.

Utöver åtta forskarutbildningsprojekt så innehåller TRANSPLACE en rad aktiviteter för praktikorganisationerna som bidrar till att utveckla deras reflektiva kapacitet och på så sätt bygga omställningskraft. Ett ”Accelerationsråd” knutet till skolan bidrar till att driva på transformationen genom att bygga länkar mellan forskning, myndigheter och den stora kompetens och engagemang som finns hos aktivistorganisationer i omställningsrörelsen.

De frågor som kommer att besvaras genom TRANSPLACEs arbete är:

• Hur kan gränssnittet mellan urban utveckling och transportplanering omvandlas så att det blir en hävstång för en bredare hållbarhetsomställning av det svenska samhället?
  • Hur kan djärva hållbarhetsinitiativ utvecklas och genomdrivas i samarbete med
    nyckelaktörer inom planeringsgränssnittet för att på så sätt påskynda
    hållbarhetsomställningen?
  • Hur kan spjutspetskunskap inom praktik- och handlingsorienterad forskning mobiliseras för att utveckla reflekterande kapacitet och praktiskt omdöme i planeringsgränssnittet, och på så sätt förbättra förmågan att ta itu med de dilemman och hinder som kommer att uppstå inom transformativa initiativ?

Genom sitt transdisciplinära, utmaningsdrivna och praktikorienterade arbetssätt kommer TRANSPLACE att bidra till att utbilda forskare som kan ta på sig rollen som kritiska förändringsagenter och bidra till att omvandla gränssnittet mellan urban utveckling och transportplanering till en hävstång för en bredare samhällelig hållbarhetsomställning.

Projektstart

2023-01-01

Finansiär

Formas

Forskare

Forskningsprogrammet TRANSPLACE inkluderar en rad olika forskare från olika lärosäten. Från IBF deltar:
Kristina Boréus. professor i statsvetenskap, IBF
Susanna Hedborg, postdoktor, IBF
Lina Isacs, postdoktor, IBF

Samverkanspartners

Trafikverket
Region Stockholm
Botkyrka kommun
Huddinge kommun
Knivsta kommun

Webbplats

Mer information om Transplace finns på KTH:s webbplats.