Preferenser och betalningsvilja för bostäder

Den svenska hyresmarknaden är betydande och diversifierad. Inom ramen för allmännyttan ryms i allt högre grad samhällets mest sårbara och utsatta, samtidigt som det finns privata (och kommunala) hyresrätter på exklusiva adresser i våra storstäder. Typiskt för det svenska hyressystemet är att hyran för olika typer av
hyresboende fastställs i ett och samma system. Målet med systemet är att skapa en rimlig hyresutveckling med rättvisa hyror och trygghet för hyresgästerna.

Under senare tid har emellertid alltfler problem med systemet uppmärksammats. Mot denna bakgrund sker i dagsläget flera lokala försök att finna innovativa former för hyressättningen. En central ambition är att i högre grad ta hänsyn till hyresgästernas värderingar av lägenheternas läge och kvalitet. På så vis ska hyressättningen på lokala bostadsmarknader inte bara diversifieras utan samtidigt ges en ökad transparens och rättvisa.

Hur det fungerar i praktiken är emellertid omtvistat. En förklaring till detta verkar ha med metoderna för att bestämma hyresgästernas värderingar. Mot denna bakgrund syftar den här litteraturstudien till att åstadkomma en översikt över metoder som tillämpats för att bestämma betalningsvilja för olika typer av boende och på olika
typer av bostadsmarknader i Sverige och i övriga världen. Vi avser också att göra en översikt över metoder för att fastställa preferenser och betalningsvilja inom andra forskningsområden eftersom vi tror att det finns en del att lära från dessa.

Projektstart

2022-08-01

Finansiär

Formas