Det svenska näringslivets internationella aktivism, ca 1960-2000

• Finansiär: Riksbankens jubileumsfond

Beskrivning

I detta projekt studerar jag det organiserade svenska näringslivets diplomati i internationella organisationer, och dess engagemang för ökad ekonomisk liberalisering (i bred bemärkelse). Jag undersöker näringslivsrepresentanternas initiativ i ljuset av att de å ena sidan aktivt bidragit till framväxten av en mångfasetterad "nyliberalt sunt förnuft" (Cerny) inom global politik och styrning sedan 1960-talet, medan de å den andra agerat som elitrepresentanter för en demokratisk-korporativistisk småstat med en stark självbild av att förespråka goda arbetsmarknadsrelationer, liberaliserad utrikeshandel och multilateralt samarbete. Det är de föränderliga spänningarna, sammanställningarna och tolkningarna av dessa dubbla egenskaper - främjandet av globalisering inom ramen för en självbeskriven småstatlig institutionell ram - som utgör mitt huvudintresse.

Empiriskt fokuserar jag på den internationella aktivismen hos en liten men inflytelserik krets av affärsaktörer som representerat multinationella företag som Asea, SKF och SEB, samt organiserade nationella näringslivsföreningar - Svenska Arbetsgivarföreningen och Industriförbundet - i internationella organisationer som BIAC/OECD, Internationella Handelskammaren och FN. Målet är att kartlägga den internationella ”världsordnandet” av svenska affärseliter när de verkade för sina intressen inom en frihandelsvänlig ekonomi och aktivt stärkte och använde multinationella institutioner för detta ändamål. Jag gör detta med hjälp av källor från en serie olika organisationsarkiv vilket gör det möjligt för mig att pussla ihop en kontinuerlig historia från cirka 1960 till slutet av 2000-talet. Projektet löper till och med 2025.

Projektet är del av ett det nordiska forskningsprogrammet Nyliberalism i norden: Ett nytt historiskt fält som leds av Jenny Andersson vid Institutionen för idéhistoria.

Projektledare: Jenny Andersson (Institutionen för idéhistoria, Uppsala universitet)
Medarbetare: Nikolas Glover (Ekonomisk-historiska institutionen, Uppsala universitet)