Till konsumtionens försvar: Reklam, genus och medborgarskap i Sverige under andra världskriget

• Finansiär: Vetenskapsrådet

Beskrivning

Andra världskriget har identifierats som den första kriget i historien som utkämpades av och mellan konsumentssamhällen. Syftet med detta projekt är att visa hur det svenska konsumentssamhället upprätthölls och förändrades under beredskapsåren. För att göra detta studerar vi anpassningen av reklam och skyltning, nationella gåvokampanjer, bruket av ransonering och politiska debatter om konsumtionsskatter och prisregleringar.

Vi andvänder reklamplress, veckotidningar, statliga arkiv, rapporter och näringslivstryck för att analysera brott och kontinuitet i svensk konsumtionskultur i krigets skugga. Resultaten kommer att bidra till fyra större områden inom internationell forskning: kulturhistoriska studier av WWII:s konsumenter, genus- och konsumentkulturhistoria, könsbaserad militärhistoria samt media- och reklamhistoria. Projektet påbörjades 2019 och avslutas i december 2024.

Projektledare: Klara Arnberg (Stockholms universitet)
Medarbetare: Nikiolas Glover (Ekonomsik-historiska inst, Uppsala universitet), Fia Sundevall (Stockholms universitet)