Internationell business i global miljöstyrning mellan Stockholm och Kyoto

• Finansiär: Vetenskapsrådet

Beskrivning

Klyftan är fortfarande stor mellan de åtgärder som klimatforskningen anser krävs för att nå målet om 1,5 graders global uppvärmning och den reella globala klimatpolitiken. Frågan är varför världen, samlat under FN och andra internationella organ, inte lyckats åstadkomma de lösningar som krävs, trots att klimatfrågan fick sitt politiska genomslag vid 1980-talets andra hälft. Svaret på den här frågan kräver en analys av det globala miljöstyrningssystemets historiska grundförutsättningar. Även om det i forskningslitteraturen framgår att företag sedan 1980-talet tagit sig an reglerande funktioner i den globala ekonomin, har de internationella företagsaktörernas historiska roll för skapandet av dagens miljöstyrningssystem inte studerats nämnvärt.

Syftet med projektet är att förstå transnationella företagsintressens historiska roll för den regleringsregim som utvecklades inom den internationella miljöpolitiken mellan FN:s första miljökonferens i Stockholm 1972, konferensen i Rio 1992, fram till Kyotoavtalet 1997. I fokus för analysen står den Internationella Handelskammaren – världens största företagsorganisation – som under 1970- och 1980-talet utvecklade ett nära samarbete med FN:s miljöorgan (UNEP) och kom att spela en stor roll under Riokonferensen, där bland annat FN:s Klimatkonvention skrevs under av 145 stater. Enligt tidigare forskning omformades det globala miljösystemet under denna period, från att varit fokuserat på statliga interventioner till en ökad tilltro till den fria marknadens förmåga att adressera komplexa globala miljöutmaningar. Den här processen har definierats som en övergång till en neoliberal regim, som också påverkar de klimatförhandlingar som fortfarande pågår inom FN:s regi.

Projektet utgår från en transnationell forskningsansats med deltagare från Sverige, Schweiz och Nederländerna och väntas generera ny empirisk och konceptuell förståelse för hur marknadsdrivna lösningar vann mark inom FN och klimatfrågans adressering på global nivå.

Projektledare: Ann-Kristin Bergquist
Medarbetare: Thomas David (Université de Lausanne), Marten Boon (Utrecht Universitet)