Innovation och institutionell förändring inom svensk varuhandel 1720-2020

• Finansiär: Torsten Söderbergs stiftelse

Beskrivning

Projektet skall analysera den svenska varuhandelns omvandling 1720-2020. Varuhandeln, dvs. parti- och minuthandeln, är en viktig sektor vars dock historia inte skrivits på ett samlat sätt. I centrum står institutionell förändring samt viktiga innovationer under perioden 1720-2020. Med institutioner avses lagstiftning men också de mer informella överenskommelser och regler som påverkat varuhandeln och dess förutsättningar.

I fråga om innovationer, dvs. nya teknologier och nya organisationsformer, undersöks hur generella innovationer som bilar, telefoner, datorer, fabriker, taylorism påverkat varuhandeln. Men en viktig uppgift är också att undersöka hur nya sätt att bedriva varuhandel som fasta butiker, varuhus, självbetjäning, enplanslager m.m. introducerats och spritts inom den svenska varuhandeln. De större skiften i fråga om institutioner och innovationer som identifieras kommer att utgöra grunden för den periodisering som görs. Mycket är känt om varuhandelns historia.

En stor del av den kunskapen är dock splittrad på många olika böcker och uppsatser och måste sammanställas. Men det finns också en hel del kunskapsluckor som behöver fyllas genom primärforskning. Förutom att vi behöver veta mer om hela perioden 1720-1900, behöver vi också ta reda på mer om 1900-talets utveckling i fråga om partihandel, fackhandel samt branschorganisationernas tidiga verksamhet.

Projektledare: Fredrik Sandgren