Barn- och ungdomspsykiatri

Forskargruppen inom barn- och ungdomspsykiatri studerar hur psykiatriska tillstånd utvecklas, hur de ska diagnosticeras och behandlas. Forskningen utgår från en bio-psyko-social modell där biologiska, psykologiska och sociala faktorer interagerar i utvecklingen av barnpsykiatriska symtom.

Beskrivning av vår forskning

Risk- och skyddsfaktorer för psykiatriska tillstånd undersöks i både kliniska och epidemio­logiska studier. Psykologiska och biologiska mekanismer studeras, dels bakom utveckling av psykiatriska symtom, dels för effekten av behandling. Konse­kvenserna av tidigt debuterande barn­psykiatriska symtom undersöks i långtids­uppföljningar.

De grupper som framförallt studeras är barn med neuro­psyki­atriska funktions­ned­sättningar och barn med svårig­heter att reglera känslor.

Forskar­gruppen arbetar med utveckling av diagnostiska instrument, prövar och utvärderar dessa. Vi genomför behandlings­studier och utvärderar effekten av olika behandlingar.

Forskningen bedrivs i både inter­nationellt och nationellt sam­arbete med andra forskar­grupper.

Seniora forskare inom gruppen är Johan Isaksson, Ulf Jonsson, Vendela Zetterqvist, Matilda Frick, Vladislav Ruchkin och Mia Ramklint.