Transplantation och regenerativ medicin

Insulinproducerande celler i grönt med inväxande blodkärl i rött efter experimentell transplantation till muskel.

Insulinproducerande celler i grönt framtagna från inducerade pluripotenta stamceller. Inväxande blodkärl i rött efter experimentell transplantation till muskel.

Forskningsgruppens övergripande mål är att förhindra utvecklandet av typ I diabetes, och att använda cellterapi för att normalisera glukosomsättningen hos patienter med typ I diabetes.

Forskar­gruppen är verk­sam vid såväl institu­tionen för medicinsk cell­biologi, som institu­tionen för medicinska veten­skaper, vilket under­lättar över­föringen av experi­mentella resultat till klinisk nytta.

Mekanistiska experimen­tella studier görs för att under­söka bland annat stam­cells­fram­tagna insulin­produ­cerande cellers för­måga att an­passa sig till nya miljöer efter trans­planta­tion till olika organ, och hur man kan för­bättra trans­plan­tatets säker­het, över­levnad och funktion.

I kliniska studier prövas möjlig­heten att med cell­terapi stoppa upp för­lusten av egna insulin­produ­cerande celler vid utveckling av typ 1 diabetes, samt hur insulin­produ­cerande celler kan trans­planteras utan sam­tidigt behov av immun­suppressiv be­handling. I andra kliniska studier utvecklas bild­analys­tekniker för att icke-invasivt kunna följa förändringar i mängden insulin­produ­cerande celler och immun­attacken i buk­spott­körteln under utveckling av typ 1 diabetes.