Endokrin tumörbiologi

Fyra provrör med rosa vätska i.

Vi utgör en del av ett nationellt center för neuroendokrina tumörer och fokuserar vår forskning på två tumörsjukdomar; multipel endokrin neoplasi typ1 syndrom (MEN1) och binjurebarkscancer. Vi försöker förstå de grundläggande orsakerna bakom dessa sjukdomar, och försöker också omsätta våra resultat och erfarenheter till klinisk praxis genom till exempel kliniska prövningar.

Beskrivning av vår forskning

Bärare med mutationer i genen MEN1 utvecklar tumörer i olika endokrina organ som bisköldskörteln, bukspottkörten och hypofysen. MEN1 tros vara en tumör­suppressor­gen, men det är inte känt varför inaktivering av genen orsakar tumörer i endokrina organ och i bara vissa. Vi försöker besvara dessa frågor genom att analysera konsekvenser av MEN1 inaktivering och studera andra faktorer som kan samverka med MEN1. I våra experiment använder vi en lång rad cell- och molekylär­biologiska metoder, och såväl musmodeller som tumör­vävnad från patienter. Genom att vi har kliniska data och material från ett 60-tal MEN1 familjer som vi följer kan vi omsätta våra grund­­läggande studier till klinsk nytta, till exempel i form av prospek­tiva kliniska studier.

Vårt andra forsknings­område rör binjure­barks­cancer, en aggressiv cancer med dålig prognos, som har sitt ursprung i steroid­hormon­produ­cerande celler, vilket kan ge distinkta symptom. För att avgöra vilken av tillgängliga behand­lingar som är bäst har vi intierat och, tillsammans med flera samarbets­partners, genomfört en randomi­serad klinisk studie (FIRM-ACT), där drygt 300 patienter ingick.