Studier av neuroendokrina karcinom (NEC)

Beskrivning

Den nordiska NEC-studien har blivit mycket erkänd över hela världen. Den nordiska gruppen för neuroendokrina tumörer, som leds av Tiensuu Janson, fortsätter att be­driva forskning om denna tumörgrupp.

Under 2015 besökte en grupp internationella patologer Uppsala för att gå igenom de tumörprover som samlats in från patienter i det nordiska NEC-registret i syfte att utveckla en ny klassificering. En klinisk studie med en ny kombination av läkemedel (temozolomid och everolimus) för undergruppen av patienter med lägre Ki67 har startat och rekryterar patienter från de nordiska länderna.

Ytterligare studier av denna patientgrupp pågår för att utvärdera uttrycket av tumör­bio­markörer i vävnad och för att utvärdera effekten av kirurgi på över­levnaden för NEC-patienter.

Ta bort denna layout + textmodul om stycket inte behövs.

Medarbetare: Malin Grönberg, Eva Tiensuu Janson