Det handlar inte bara om hjärtat: biomarkörer för hjärnhälsa vid hjärt-kärlsjukdom

Studiens logotyp med ett ritat hjärta och hjärna i rosa-rött mot en gråblå bakgrund.

I detta forskningsprogram strävar vi efter att lära oss mer om det komplexa sambandet mellan hjärt-kärlsjukdomar och hjärnhälsa i flera olika projekt.

Projektbeskrivning

Det finns goda skäl att tro att sjukdomar som drabbar hjärtat och blodkärlen påverkar hjärnan mycket mer än vad som för närvarande är känt. Avancerade ingrepp som hjärtkirurgi har också stora potentiellt stora negativa effekter på hjärnan. Forskningen syftar till att utveckla biomarkörer för att mäta effekten av hjärt-kärlsjukdomar och hjärtkirurgi på hjärnan.

I inledande undersökningar har vi identifierat några nyckelproteiner och hur de utvecklas över tid vid akut ischemisk stroke, där GFAP och NFL framstår som mest lovande för bedömning av infarktvolymer. Vi har också etablerat NFL som en viktig riskmarkör för stroke och död hos individer med förmaksflimmer. Vi undersöker nu om dessa biomarkörer kan användas för att förutsäga utfall vid andra tillstånd, som till exempel vid kranskärlssjukdom och efter hjärtkirurgi.

Vi hoppas att vår forskning ska leda till viktiga insikter och ge oss verktyg för att ta reda på hur hjärt-kärlsjukdomar påverkar hjärnhälsa, vilket i sin tur kan leda till förbättrade riskbedömningar och individanpassade förebyggande behandlingar.

Detta projekt är ett samarbete mellan oss och forskare från institutionens forskargrupp i kardiologi/Uppsala Clinical Research Center (UCR) samt thoraxkirurgen vid institutionen för kirurgiska vetenskaper.

Projektledare: Joachim Burman
Medarbetare: Lars Wallentin, Julia Aulin, Karl Sjölin, Karl-Henrik Grinnemo, Carl-Henrik Ölander