Beteendemässiga och molekylära egenskaper hos en råttmodell för dietinducerad fetma

Vi har etablerat en råttmodell för dietinducerad fetma (DIO). Dessa råttor utvecklar en prediabetisk fenotyp som kännetecknas av hyperglykemi och hyperinsulinemi. Genom att använda en råttmodell för fetma och prediabetes kan vi samtidigt undersöka förändringar i hjärnan, beteendet, neuroendokrina hormoner och andra cirkulerande faktorer, liksom innervationen och den metaboliska funktionen i perifera vävnader, på ett heltäckande sätt, vilket är svårt att göra i studier på människor.

Projektbeskrivning

I samarbete med Spatial Mass Spectrometry core facility vid institutionen för farma­ceutisk biovetenskap vid Uppsala universitet använder vi en masspektro­metrisk avbildnings­teknik (MALDI-MSI) som möjlig­gör samtidig kart­läggning av flera neuro­peptider och neuro­trans­mittorer, samt deras pre­kursorer och metabo­liter, i samma vävnads­snitt från hjärnan. Detta gör det möjligt att mäta förändringar i signal­substans­erna i de olika hjärn­regionerna under utvecklingen av fetma och insulin­resistens i vår DIO-råttmodell. I kombination med detta använder vi immuno­fluorescens­avbildning av hjärn­histologi för att bedöma t.ex. receptor­nivåer för specifika signal­substanser (t.ex. dopamin- och serotonin­receptorer) samt protein­analys i perifera metaboliskt relevanta vävnader, med fokus på fett­vävnad. Med hjälp av tester som MCSF-testet (Multivariate Concentric Square Field™) kan vi dessutom studera DIO:s inverkan på relevanta beteende­mässiga egenskaper.

Det övergripande målet är att avslöja nya mekanismer som främjar utvecklingen av fetma och T2D. Så förutom att få mekanistisk insikt i sjukdoms­relevanta processer strävar vi också efter att bedriva transla­tionell forskning. För detta ändamål är en viktig aspekt av vårt arbete att resultaten från vår prekliniska modell också kan tillämpas på människor och att de i slutändan kan bli mål för nya interventioner.

Medarbetare: Christakis Kagios, Fleur Hukema, Giovanni Fanni, Susanne Hetty, Erika Roman, Sofia Zelleroth, Per Andrén, Jan Eriksson