Metaboliska och neuroendokrina effekter av bariatrisk kirurgi

Fetmakirurgi ger det bästa resultatet i form av långsiktig viktminskning och leder till gynnsamma metaboliska anpassningar som inte bara beror på viktnedgången. Vi undersöker de neuroendokrina effekterna av fetmakirurgi för att förstå hur man kan efterlikna dem på ett mindre invasivt sätt i framtiden.

Projektbeskrivning

För att utforska meka­nismerna för diabetes­remission efter gastric bypass jämförde vi patienter med fetma och typ 2-diabetes som genom­gått kirurgi med matchade kontroller i medicinsk standard­­behandling. Vi bedömde föränd­ringarna i det neuro­endo­krina svaret på fasta och olika närings­utmaningar och vi under­sökte fett­vävens roll i för­medlingen av de positiva effek­terna av bari­atrisk kirurgi genom dess förändringar i meta­bolism, morfologi och adipo­kin­utsöndrings­mönster. Hittills har vi obser­verat att under den tidiga post­operativa perioden verkar neuro­endokrin reglering spela en mer relevant roll än fett­vävnad när det gäller att förbättra insulin­känslig­heten och leda till diabetes­remission.

En av de mer besvärliga komplika­tionerna vid gastric bypass är post­prandial hypo­glykemi. Vi har visat att GLP-1 verkar förbättra medveten­heten om hypo­glykemi utan att påverka det mot­reglerande svaret. Nu försöker vi kart­lägga det mot­reglerande svaret hos post­bari­atriska individer efter en måltid med mycket kolhydrater.

Vi har också belyst flera effekter av bariatrisk kirurgi på hjärnan när det gäller funktionell konnek­tivitet, blodflöde och glukos­upptag.

Vi jämför nu de kort­siktiga effekterna på glukos­metabo­lismen i hela kroppen av fetma­kirurgi och låg­kalori­diet.

MRI-bild över mängden och fördelningen av fett i en människokropp före och efter gastric by pass operation.

Almby KE, Katsogiannos P, Pereira MJ, Karlsson FA, Sundbom M, Wiklund U, Kamble PG, & Eriksson JW. Time Course of Metabolic, Neuroendocrine, and Adipose Effects During 2 Years of Follow-up After Gastric Bypass in Patients With Type 2 Diabetes. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2021 106 e4049–e4061.

Katsogiannos P, Kamble PG, Boersma GJ, Karlsson FA, Lundkvist P, Sundbom M, Pereira MJ, & Eriksson JW. Early Changes in Adipose Tissue Morphology, Gene Expression, and Metabolism After RYGB in Patients With Obesity and T2D. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2019 104 2601–2613.

Almby KE, Abrahamsson N, Lundqvist MH, Hammar U, Thombare K, Panagiotou A, Karlsson FA, Sundbom M, Wiklund U, & Eriksson JW. Effects of GLP-1 on counter-regulatory responses during hypoglycemia after GBP surgery. European Journal of Endocrinology 2019 181 161–171.

Medarbetare: Petros Katsogiannos, Kristina Almby, Maria Joao Rodrigues Pereira, Anders Karlsson, Daniel Espes, Giovanni Fanni, Magnus Sundbom, Urban Wiklund, Niclas Abrahamsson, Jan Eriksson