Parkinsons sjukdom och andra rörelsestörningar

Avhandlingar i en prydlig hög.

Vår grupp forskar sedan många år på olika aspekter av rörelsestörningar, särskilt Parkinsons sjukdom, men också atypisk parkinsonism (t.ex. multipel systematrofi, MSA), essentiell tremor och cervikal dystoni. Flera projekt berör biomarkörer, såväl biokemiska som bildmässiga (magnetkamera och positronemissiontomografi, PET). Även kliniska markörer undersöks med t.ex. objektiv rörelseanalys och balanstester. Ett av flera syften är att identifiera sjukdomsprocesser tidigare än vad som är möjligt hittills.

• Bidragstyp: ALF-medel. Donationer. Externa anslag.

Projektbeskrivning

Våra studier av behandlingsoptimering vid Parkinsons sjukdom har resulterat i tre godkända läkemedelsformuleringar innehållande levodopa (två pumpbehandlingar och en formulering med minitabletter). Ytterligare kliniska prövningar pågår och planeras, vad gäller såväl neuroprotektion som symtomlindring och livskvalitet. Studier av förväntningar och effekter av djup hjärnstimulering (DBS) pågår också.

Neurologkliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala var först i landet med att använda botulinumtoxin i klinisk verksamhet, på olika indikationer som cervikal dystoni, spasticitet efter stroke och hyperhidros. Vår forskning har definierat dosrelationen mellan olika toxinprodukter för optimerad användning vid olika indikationer.

Samarbete pågår kontinuerligt med andra forskare i Uppsala, men också nationellt och internationellt.

Projektledare: Dag Nyholm
Medarbetare: Isabell Ahlström, Elena Jiltsova, Ingela Nygren, Dag Nyholm, Paul de Roos, Ammar Salih, Johan Virhammar, Mezin Öthman