Anpassat webbaserat träningsprogram för att främja fysisk aktivitet för personer med funktionsnedsättning

Ett anpassat webbaserat tränings­program för att främja fysisk aktivitet för personer med funktions­ned­sättningar genom­förs i samverkan med institutionen för hälso­vetenskaper vid Mittuniversitetet och Swedish Winter Sports Research Centre. Projektet syftar till att öka kunskapen om och främja fysisk aktivitet för äldre vuxna och personer med intellektuella funktions­ned­sättningar.

Projektbeskrivning

Fysisk inaktivitet utgör en betydande hälsorisk, särskilt bland två sårbara grupper: äldre vuxna och personer med intellektuell funktionsnedsättning (ID). Bland äldre vuxna är minskad fysisk aktivitet och låg muskelmassa förknippade med ökad risk för fall, frakturer och generellt dålig hälsa. Likaså står personer med ID inför utmaningar när det gäller att bibehålla regelbundna nivåer av fysisk aktivitet, vilket leder till högre kroppsmasseindex (BMI) och ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar (CVD). Oroande statistik visar att en betydande procentandel av äldre vuxna och personer med funktionsnedsättningar inte uppfyller rekommenderade nivåer av fysisk aktivitet, vilket understryker det akuta behovet av effektiva strategier för att främja träningsengagemang i dessa populationer.

En fysioterapeut hoppar och är glad inne i ett gym med träningsredskap.

Det krävs innovativa metoder för att främja träningsengagemang och förbättra hälsoutfall hos äldre vuxna och personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Delstudie 1: Webbaserad styrke­träning för äldre vuxna

Fysisk inaktivitet och låg muskel­massa utgör betydande risk­faktorer för fall, frakturer och generellt dålig hälsa bland äldre vuxna. Trots de kända fördelarna med styrke­träning kämpar många äldre vuxna med att engagera sig i regel­bunden träning, vilket under­stryker behovet av innovativa metoder för att under­lätta del­tagande i styrke­träning. Den nuvarande studien syftar till att utvärdera effektiviteten och användar­upplevelsen av ett online­baserat, hemma­­tränings­­program för äldre vuxna med låg muskel­massa. Att förstå hinder och motivations­­faktorer för träning i denna population är avgörande för att utveckla skräddar­sydda interven­tioner för att främja fysisk aktivitet och förbättra hälso­utfall.

Programmet består av tre pass per vecka, vardera 45 minuter långa, under en period av 10 veckor. Deltagarna genomgår även en initial över­vakad prov­session. Kvantitativa utfalls­mått inkluderar föränd­ringar i muskel­massa och fysisk funktion. Dessutom genomförs semi-strukturerade intervjuer med en delmängd av del­tagarna (n = 8) för att utforska deras erfarenheter av den digitalt under­stödda RT:n.

Preliminära resultat för det pågående projektet indikerar en ökning av muskel­massa och förbättringar av fysisk funktion bland deltagarna. Den initiala analysen visar att deltagarna har visat sig vara engagerade och att de har upplevt ökad användar­nöjdhet med det online­baserade RT-programmet. Ytterligare data­insamling och analys är nödvändig för att verifiera dessa preliminära resultat och för att ge en mer detaljerad bild av programmets effektivitet och användar­upp­levelse. De preliminära resultaten antyder att det online­baserade RT-programmet kan vara en lovande metod för att främja fysisk aktivitet och förbättra muskel­massa hos äldre vuxna med låg muskel­massa. Fortsatta studier och upp­följning kommer att bidra till en mer omfattande förståelse av programmets lång­siktiga effekter och använd­barhet.

Delstudie 2: Webbaserat tränings­program för personer med intellektuell funktions­nedsättning

Personer med intellektuell funktions­ned­sättning (ID) upplever lägre nivåer av fysisk aktivitet och löper större risk för hjärt-kärl­sjuk­domar (CVD) jämfört med den allmänna befolkningen. Att adressera dessa skillnader kräver innovativa metoder för att främja tränings­engagemang och förbättra hälso­utfall hos personer med ID. Denna studie utforskar effektivi­teten av ett webbaserat tränings­program för hälso­parametrar hos personer med ID. Genom att bedöma programmets på­verkan på nivåer av fysisk aktivitet, kropps­samman­sättning och livs­kvalitet syftar vi till att identifiera effektiva strategier för att öka del­tagandet i fysisk aktivitet och minska riskerna för hjärt-kärl­sjuk­domar i denna population.