Utfall efter diffus axonal skada (DAI) vid medelsvår-svår traumatisk hjärnskada (TBI)

Projektbeskrivning

Projektet är ett samarbete mellan rehabiliteringsmedicin och neurokirurgi och syftar till att undersöka utfallet efter DAI hos patienter i åldrarna 16–65 år. Den betydelse som grad av DAI, ålder och tid efter skadan har för återhämtning analyseras. I neurokirurgens TBI-register ingår att registrera det globala utfallet med GOSE (Glasgow Outcome Scale Extended) 6 månader efter skadan. Det jämförs sedan med GOSE vid en uppföljning 1 - 5 år efter skada. Vid den senare uppföljningen analyseras också utfallet i perspektiven återgång i arbete eller studier, ADL-förmåga, förmåga att utföra fritidsaktiviteter och grad av livstillfredsställelse.

Projektledare: Marianne Lannsjö