Kläder och social ordning i 1700-talets Sverige

I tidigmoderna samhällen fanns ett komplext samspel mellan kläder och social ordning. Detta projekt ger inblickar i denna komplexitet genom att sammanföra fälten social kultur med samtida uppfattningar om ordning och skillnad, dräktkultur med uppfattningar om rätt och fel i klädsel, och visuell kultur med uppfattningar om igenkännbarhet.

Globala möten

Beskrivning av projektet

Samspelet mellan kläder och social ordning i tidigmoderna samhällen är välkänt. Skillnader i klädsel och hierarkier i materialitet sammanföll med och strukturerade sociala hierarkier och föreställningar om olikhet. Kläder reproducerade emellertid inte bara etablerade sociala mönster. De var verktyg för förändring, som användes aktivt av individer och grupper för att göra sociala anspråk och överskrida formella gränser. Detta gällde inte minst de revolutionära decennierna i slutet av 1700-talet.

Till skillnad från tidigare studier om överflödsförordningar och andra rättsliga åtgärder som vidtagits av regeringar och makthavare, anlägger detta projekt ett bredare och mer vardagligt perspektiv. År 1773 utlystes en offentlig pristävling om för- och nackdelarna med en nationaldräkt i Sverige. De inskickade svaren utgör studiens material. Flera områden inom kulturhistoria förenas i projektet: social kultur och frågor om ordning, hierarkier och föreställningar om olikhet; dräktkultur och samtida föreställningar om klädsel och moraliska aspekter av klädespraktiker, samt visuell kultur och frågor kring kläder som medel för att göra skillnad och vikten av en igenkännbar social ordning.

Projektet finansierades en tid inom projektet "Se ståndssamhället! Olikheternas kultur i Sverige under tidigmodern tid."

Mikael Alm, Sartorial Practices and Social Order: Fashioning Difference (Routledge: New York, 2022) https://www.routledge.com/Sartorial-Practices-and-Social-Order-in-Eighteenth-Century-Sweden-Fashioning-Difference/Alm/p/book/9781032044545

Mikael Alm, "Making a Difference: Sartorial Practices and Social Order in Eighteenth-Century Sweden", Costume 2016:50 https://www.euppublishing.com/doi/full/10.1080/05908876.2015.1129858

Mikael Alm, "Überlegungen zu einer Nationaltracht: 'Social Imaginary' im Schweden des späten 18. Jahrhunderts", ed. Dagmar Freist, Diskurse - Körper - Artefakte: Historische Praxeologie in der Frühneuzeitforschung (Transcript Verlag: Bielefeld, 2015) https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/transcript.9783839425527.267/html

Mikael Alm, "En föreställd ordning. Olikhet och synlighet i det gustavianska Sverige", red. Peter Ericsson et al., Allt på ett bräde. Stat, ekonomi och bondeoffer. En vänbok till Jan Lindegren (Uppsala, 2013)