Ordningsvakter i Sverige ca 1922-2022

Ordningsvakter har blivit ett allt vanligare inslag på gator och torg med flera allmänna platser men också i allmänna lokaler som t ex gallerior och köpcentra. Ordningsvakterna är också något som har uppmärksammats allt mer i media och i den samhällsvetenskapliga forskningen. Däremot saknas det historisk forskning om när och hur ordningsvakter började användas. Detta projekt syftar till att fylla denna lucka.

Globala möten

Copyright och foto: Casper Hedberg

Beskrivning av projektet

Syftet är att studera användningen av och diskussionerna om ordningsvakter i Sverige ca 1922 – 2022. Projektet är historiskt men anknyter till en nutida problematik som uppmärksammats inom politiken, i media och av forskningen. I ökad utsträckning har kommuner och regioner under senare år från säkerhetsföretagen hyrt in ordningsvakter som övervakar allmänna platser och lokaler där allmänheten rör sig. På detta vis uppstår en oklar gräns mot polisens arbete och mot uppfattningen att det är staten som genom polisen ska upprätthålla lag och ordning. Forskningen ska genomföras genom tre delstudier om synen på och användningen av ordningsvakter i relation till polisens arbete. 1 Statliga utredningar, propositioner, debatter i riksdagen och remisser. 2 Tidnings- och tidskriftsartiklar. 3 Debatter, förslag, beslut, utredningar mfl källor från Stockholm.

Säkerhetsföretagens och kommunernas verksamhet med ordningsvakter är inte unikt för Sverige, utan är en del av en allmän utveckling som den internationella kriminologiska forskningen analyserat. Staten har mer än tidigare under senare decennier börjat lämnat över en del av sitt ansvar för ordning och säkerhet till andra aktörer än polisen, framförallt till den kommersiella säkerhetsbranschen som vuxit. Det finns också internationell forskning om hur så kallad privat polis med bevakningsföretag som hyrde ut vakter eller stora företag som hade egna vakter växte fram under 1800 talet början av 1900 talet parallellt med att en modern polis utvecklades.

Eftersom det saknas forskning om den historiska utvecklingen av ordningsvakter i Sverige kan projektet bidra till den internationella forskning som huvudsakligen handlar om förhållanden i USA och Storbritannien och några få andra Europeiska länder. Sverige är intressant att undersöka eftersom landet byggde upp en stark välfärdsstat med starka kommuner som varit oberoende av staten. Det behövs också historiska perspektiv för att bättre förstå den nutida situationen.

Information om projektet

• Status: Pågående
  • Tidsperiod: Modern historia
  • Forskningsområde: Politisk historia