Translationell neurokirurgi

Målsättningen med forskningsprogrammet är att bekämpa traumatisk hjärnskada (THS) som är ett dominerande globalt folkhälsoproblem. Strategin är att dels studera THS i djurmodeller för att skaffa ny kunskap om mekanismerna bakom utvecklingen av hjärnskadan efter THS och sedan överföra kunskapen till nya behandlingsmetoder inom neurointensivvården, men också att testa hypoteser, genererade från klinisk forskning, i olika djurmodeller. Programmet är en viktig del av Centre of Excellence Neurotrauma vid Akademiska sjukhuset.

Projektbeskrivning

Neurokirurgi har sedan 1986 en väl­etablerad facilitet för djur­studier av THS. För att simulera den komplexa pato­biologin vid human THS (kontusioner, epidurala-, subdurala- och sub­araknoidala blöd­ningar, diffus axonal skada och blandade skade­former) behövs ett batteri av experimen­tella modeller för olika skade­typer. Vi har etablerat flera modeller för fokal kontusions­­skada (som Controlled Cortical Contusion och Controlled Cortical Impact), en blandad skade­modell (Lateral Fluid Percussion Injury) och en modell för diffus axonal skada (Central Fluid Percussion Injury). Modellerna används flitigt inter­nationellt vilket under­lättar jämförelser av resultat mellan olika forskar­grupper. Vi har även en modell för intra­kraniell tryck­stegring som simulerar ett expansivt epidural­hematom med hög relevans för studier av intra­kraniell dynamik hos människa. Modellen har stort värde för trans­lations­forskning, såsom utvärdering av nya metoder för över­vakning av hjärn­skadan och fysiologin hos neuro­intensiv­vårds­patienter.

För funktionella studier har vi ett väletablerat batteri av metoder för utvärdering av slutresultaten av hjärnskadan, dessa metoder inkluderar Morris Water Maze, Rotarod och Concentric Square Field Method. Funktionell utvärdering efter THS har på senare tid tillmätts en allt större betydelse vid utvärdering av nya behandlings­försök.

Exempel på studier:

• Studier av sekundära skade­meka­nismer efter THS med fokus på neuro­inflamma­tion och traumatisk axonal skada.
  • Studier av hjärn­skyddande läke­medels­kandidater som blockerar viktiga sekundära skade­mekanismer efter THS.
  • Studier av protein­biomarkörer för viktiga sekun­dära skade­mekanismer efter THS som kan över­föras till användning inom neuro­intensiv­vården.
  • Studier av hjärnans energi­metabolism, blod­flödes­reglering och syre­försörjning.
  • Genetikens roll i utfallet efter en hjärn­skada genom djur­modeller med trans­gena möss samt in vitro-studier med djur- och patient­specifika stam­celler.

Projektledare: Anders Lewén