Användbara verktyg för att identifiera och riskbedöma handintensivt arbete

Två händer som håller i en orange trasa och polerar ett golv.

Skador i händer och underarmar är vanligt förekommande vid handintensivt arbete. För att förebygga skador ska riskbedömningar av handintensivt arbete genomföras. Projektet har tre syften: 1) Att utveckla och validera ett formulär som ska kunna användas för att undersöka om riskbedömning av handbelastande arbete behöver genomföras på arbetsplatser. 2) Att översätta, anpassa och validera en skattningsskala för ansträngning, så att den passar för skattning av handansträngning i arbete. 3) Att utveckla ett sätt att bearbeta elektriska signaler från muskelaktivitet i underarmen, så att dessa signaler ska kunna användas som indata i den validerade riskbedömningsmetoden the Distal Upper extremity tool.

• Finansiär: AFA Försäkring

Projektbeskrivning

Arbetsgivare ska enligt AFS:2012:2 undersöka om arbetstagare utför arbete som kan vara hälso­farligt eller onödigt tröttande på grund av hand­intensivt arbete. Detta arbete sker ofta i samråd med företags­hälso­vården. Tidigare studier har visat att det finns en osäker­het både bland arbets­givare och företags­hälso­vård hur hand­intensivt arbete ska identifieras. Det saknas dessutom svenska metoder som passar för att risk­bedöma hand­belastningar när arbetet består av flera olika moment. The Distal Upper Extremity Tool är en validerad risk­bedömnings­metod som bygger på att risken för skada i under­arm och hand kan värderas baserat på den upp­skattade totala belast­ningen under en hel arbets­dag. Metoden finns inte över­satt till svenska och den subjektiva skattnings­skala (OMNI-RES skalan) som används i metoden är inte specifikt anpassad för att mäta belastning på under­arm och hand. I projektet kommer vi att över­sätta och ta fram en anpassad version av OMNI-RES skalan. Den nya skalan utvärderas genom att arbetares skattningar av upp­skattad kraft­ansträngning med den nya skalan jämförs med objektivt uppmätt kraft­­ansträngning vid grip­arbete.

Ett annat tänk­bart tillväga­gångs­sätt för att kvalitets­höja risk­bedömningar och få mer objektiva mått på expo­nerings­nivåer är att, istället för att subjektivt skatta ansträng­ning, använda tekniska metoder för att mäta hand­kraft och repetitivitet. Muskel­aktivitet i under­armen kan mätas med yt­elektro­myografi (EMG). I detta projekt kommer vi att testa om det går att använda dessa signaler, som ett alternativ till subjektiv skattning och visuella observa­tioner, vid risk­bedömning av hand­intensivt arbete.

Projektet svarar på ett behov som uttryckts av arbets­marknadens parter och företags­hälso­vården att förenkla, förtydliga, och öka kvalitén i metodiken kring under­sökning och risk­bedömning av hand­intensivt arbete.

Projektet sker i samarbete med Arbets- och miljömedicin i Lund.

Projektledare: Peter Johansson
Medarbetare: Pasan Hettiarachchi, Xuelong Fan, Johan Sleman, Teresia Nyman, Kristina Eliasson