Ny personburen mätmetod för undersökning, riskbedömning och utvärdering av stillasittande och helkroppsvibrationer vid arbete i vibrerande fordon

Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) lider en betydande andel av maskinförare och entreprenadmaskinförare av arbetsrelaterade vibrationsskador och lastbils- och bussförare i mindre utsträckning. Många inom dessa yrken sitter stilla under långa perioder och löper därför hög risk för långvarig sjukfrånvaro. Ett pågående projekt strävar efter att utveckla en metod för att mäta exponeringstiden för helkroppsvibrationer under sittande arbete, med syftet att bedöma och minska riskerna för sådana skador. Genom att använda små och kostnadseffektiva mätare på lårets framsida ska metoden kunna integreras med kartläggning av stillasittande arbete och befintliga data för att studera hälsoeffekterna. Projektet utforskar två metoder för att utveckla en algoritm för att identifiera exponeringstider för helkroppsvibrationer, och för att testa dessa behövs valideringsdata från individer som bär låraccelerometrar och arbetar i vibrerande fordon. Genom att samla in data från olika fordonstyper och arbetsförhållanden siktar projektet på att bedöma överensstämmelsen med ISO-standarder och utföra statistiska analyser för att jämföra resultat med dessa standarder.

• Finansiär: Forte,AFA

Projektbeskrivning

Utvecklingen av en mätmetod kan bidra till att bedöma och minska riskerna med stilla­sittande och hel­kropps­vibra­tioner i dessa branscher. Den nya metoden skulle göra det möjligt att inte­grera hel­kropps­vibra­tions­mätningar med kart­läggning av stilla­sittande arbete och utnyttja befintliga data­material för att studera hälso­effekterna.

Projektet syftar till att vidare­utveckla en befintlig metod (ActiPASS) för att även kunna mäta exponerings­tiden för hel­kropps­vibrationer under sittande arbete med små, billiga mätare på lårets fram­sida. Det ska också under­söka sam­bandet mellan vibrationer på låret och förar­sätet enligt ISO-standard SS-ISO 2631. Målet är att metoden ska kunna användas för att bedöma risker och effekter av insatser mot stilla­sittande och hel­kropps­vibra­tioner i arbets­livet samt i stora arbets­miljö­under­sökningar och epidemio­logiska studier.

Två metoder kommer att utforskas för att utveckla en algoritm som kan identifiera expo­nerings­tider för hel­kropps­vibra­tioner: 1) baserat på specifika rörelse­mönster och 2) genom maskin­inlärning. För att testa dessa behöver vi validerings­data från individer som bär lår­accelero­metrar och vars arbets­perioder i vibrerande fordon är nog­grant dokumen­terade. Dessa perioder kommer att över­vakas antingen med hjälp av kameror i fordonen, person­buren video­upp­spelning, observa­tioner, logg­böcker eller fordonens loggar. Det efter­strävas att samla in ett brett spektrum av mät­data från olika fordons­typer och arbets­för­hållanden, såsom gaffel­truckar, hjul­lastare, last­bilar, skogs­maskiner och bussar i olika trafik­miljöer. För att bedöma överens­stämmelsen med ISO-standarder kommer vi även utföra mätningar enligt SS-ISO 2631 och statis­tiska analyser för att jämföra vibrationer från lår­accelero­metrar med standarderna, inklusive A(8)-värden och VDV-värden.

Projektledare: Pasan Hettiarachchi
Medarbetare: Peter Johansson, Adrian Gomez, Teresia Nyman, Magnus Svartengren