HaRe: En metodik för Handeln att Reducera risk för belastningsbesvär

En tom kundvagn står framför hyllor med varor.

Syftet med projektet är att, i samarbete med handelsbranschen, utveckla, testa och utvärdera en metodik för genomförande av belastningsergonomiska riskbedömningar med avseende på genomförbarhet, nytta och värde för arbetsgivare och anställda samt effekter på arbetsrelaterad ohälsa och förbättrad arbetsmiljö. I projektet, som har en interaktiv forskningsansats utvecklas ett riskbedömningsverktyg i nära samverkan mellan forskare och praktiker med erfarenhet av handelsbranschens belastningsergonomiska utmaningar, såsom skyddsombud, chefer och ergonomer. Riskbedömningsverktyget testas i olika företag inom detalj- och sällanköpshandeln. Utvärdering kommer att genomföras med avseende på genomförbarhet, nytta och värde för arbetsgivare och anställda samt effekter på arbetsrelaterad ohälsa och förbättrad arbetsmiljö.

• Finansiär: Afa Försäkring
  • Bidragstyp: Forskningsanslag

Projekt­beskrivning

En god arbets­miljö är avgörande för att minska ohälsa och sjuk­skrivningar samt öka produktivitet och kvalitet på arbets­platsen. Genom ett systematiskt arbets­miljö­arbete (SAM) kan arbets­givare identifiera och åtgärda risker effektivt. I handels­branschen, där fysisk belastning är vanligt före­kommande, har behovet av effektiva risk­bedömnings­metoder också ökat med utvecklingen av nya arbets­metoder som e-handel och varu­plocks­tjänster. Trots redan befintliga metoder för risk­bedömning saknas enkla metoder som inkluderar arbets­tagarna i processen.

Projektet bygger på en STAMINA-modellen, (ett tidigare projekt finansierat av Afa försäkring). I STAMINA samlas data om upplevd arbets­miljö in från anställda via webb­formulär, och resultaten ger feedback till närmsta chef för att initiera arbets­miljö­dialoger. Genom att integrera erfaren­heter från STAMINA med kunskap om handels­branschens behov och existerande risk­bedömnings­metoder, syftar projektet till att utveckla en metodik som kan stödja arbets­givare inom handeln.

Projektet genom­förs som en fall­studie med 8-10 deltagande företag inom handels­branschen. I projektet, som har en interaktiv forsknings­ansats utvecklas ett risk­bedömnings­verktyg i nära sam­verkan mellan forskare och praktiker med erfaren­het av handels­branschens belastnings­ergonomiska utmaningar, såsom skydds­ombud, chefer och ergonomer.

Genom en interaktiv process med work­shops och utvecklings­sessioner med del­tagande företag och forskare kommer metodiken att testas och utvärderas under ett år i 8-10 fall­företag inom handeln. Resultaten förväntas öka förstå­elsen för effektiva metodiker för risk­bedömning och åtgärder i arbets­miljön, med betoning på anställdas del­aktighet och lång­siktigt sam­arbete med arbets­miljö­experter.

Resultaten förväntas öka kunskapen om effektiv metodik för risk­bedömningar och arbets­miljö­åtgärder inom handels­branschen. Genom spridning av resultaten till relevanta aktörer och veten­skapliga tid­skrifter, samt genom sam­arbete med bransch­organisationer och fack­förbund, kan resultaten användas för att förbättra arbets­miljön inte bara inom handels­branschen utan även i andra sektorer. Projektets relevans sträcker sig bortom handels­branschen och förväntas generera över­förbar kunskap till andra sektorer.

Projektledare: Teresia Nyman
Medarbetare: Kristina Eliasson, Therese Hellman, Peter Johansson, Magnus Svartengren