Utvärdering av samverkansinsats för att främja tidig arbetsgivarinvolvering och arbetsåtergång för personer med psykisk ohälsa eller långvarig smärta

Tidig kontakt mellan sjukskriven anställd och chef samt anpassningar på jobbet ökar chanserna för återgång i arbete men det är svårt att få till i praktiken. Det här projektet undersöker hur patienter med psykisk ohälsa och/eller långvarig smärta som träffar rehabiliteringskoordinator inom primärvården, samt arbetsgivare, upplever ett dialogverktyg för att främja arbetsgivarinvolvering, återgång i arbete och för att identifiera anpassningar på arbetet.

• Finansiär: ALF, RFR

Projektbeskrivning

Primärvården har en betydande roll i rehabilitering av patienter med lindrig till medel­svår psykisk ohälsa och lång­varig smärta, och under senare år med ett ökat fokus på sjuk­skrivnings­frågor och åter­gång i arbete. Vi vet idag en hel del om viktiga faktorer för att minska sjuk­skrivnings­längd och öka hållbar åter­gång i arbete, exempelvis tidig involvering av arbets­givare/arbets­plats. Däremot saknas det tillräcklig forskning om arbets­sätt som tar hänsyn till dessa faktorer.

Syftet med före­liggande projekt är att utvärdera ett dialog­verktyg för sam­verkan mellan patient och chef med fokus på åter­gång i arbete avseende använd­barhet samt effekt på patientens hälsa, arbets­återgång, arbets­förmåga samt tilltro till chef. Vidare är syftet att identifiera hindrande och främjande faktorer för genom­för­bar­het, använd­barhet och implementering av interven­tionen.

Dialog­verktyget heter Krav- och funktionsschema (KOF) och är en insats bestående av ett strukturerat samtal mellan arbets­givare och patient. Vid samtalet görs en genom­gång av balansen mellan arbetets krav och patientens funktions­förmåga i nuvarande arbete för att identifiera möjliga anpassningar och åtgärder i arbetet.

Projektet består av flera delstudier där data samlas in via enkäter, register samt intervjuer. Omkring 60 patienter och 60 chefer inkluderas i projektet. För lika många patienter inhämtas data från FK register.

Data­in­samlingen sker med digitala enkäter som skickas vid tre tillfällen; innan inter­ven­tionen (bas­linje), 3 och 9 månader därefter. Enkäterna skickas till patienter och arbets­givare. Vidare inhämtas data från register där personerna matchas mot patienterna avseende diagnos, ålder, kön och tidigare sjuk­skrivning. Uppgifter om sjuk­frånvaro för 12 månader före inter­vention och 12 månader efter inter­vention (totalt två år) samlas in. Vidare genom­förs semi­struktu­rerade intervjuer med patienter och arbets­givare ca 1-2 månader efter genom­fört KOF-samtal.

Att studera insatser som syftar till att främja samverkan mellan arbets­givare/patient är viktigt då det är en faktor som visat sig ha effekt för åter­gång i arbete. Det är även viktigt att utvärdera strukturerade inter­ventioner gällande rehabiliterings­koordineringen då tidigare forskning visar att det saknas idag. Mål­sättningen med projekt är att bidra med kunskap om KOF är en inter­vention som kan bidra till att främja arbets­åter­gång för patienter som sjuk­skrivits inom primär­vården.

Projektledare: Therese Hellman
Medarbetare: Marie-Louise Pettersson Pauhlson, Magnus Svartengren, Teresia Nyman, Kristina Eliasson